Bedankt en tot ziens! - Reisverslag uit Bangalore, India van Wouter Jansen - WaarBenJij.nu Bedankt en tot ziens! - Reisverslag uit Bangalore, India van Wouter Jansen - WaarBenJij.nu

Bedankt en tot ziens!

Door: Wouter Jansen

Blijf op de hoogte en volg Wouter

21 Mei 2016 | India, Bangalore

De tijd van afscheid nemen en vaarwel zeggen is weer geweest. Ik heb mijn drie maanden stage af kunnen ronden en kan er met een zeer positief gevoel op terugkijken. Het was een geweldige en vooral ook leerzame periode die ik zeker niet snel zal doen vergeten.

Voordat ik het ook daadwerkelijk afscheid kon nemen moesten en nog wel even een aantal activiteiten tot zijn afronding komen. Zo hebben Mike en ik een presentatie over Nederland gehouden aan de staf van het CSA-office. De bedoeling was om men een beter beeld van Nederland te geven en hoe onze cultuur, religie en het onderwijssysteem eruitzag. Naderhand hebben we hier nog veel positieve reacties op gehad en ook de meegebrachte stroopwafels vielen erg in de smaak. Ook hebben we een workshop/presentatie gegeven aan de leraressen van de verschillende scholen in de slum. Daarbij hebben we het gehad over het bieden van structuur bieden, het ARC-model, motivatie en verschillende actieve werkvormen. Gelukkig was de begeleidster van de scholen aanwezig om soms nog een aantal dingen te vertalen en zo te verduidelijken. Ook de gemaakte wiskunde boeken hebben we kunnen overhandigen. Het gaat hierbij om een vijftal werkboeken die we gemaakt hebben, namelijk: getallen, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Het voelde erg goed om deze boeken af te ronden en te overhandigen. We denken dat dit zeker een verschil kan maken in de ontwikkeling van de leerlingen. Hier zijn we dan ook erg trots op.

Naast het afronden van de werkzaamheden ga je natuurlijk ook personen achterlaten met wie je de afgelopen periode een band hebt opgebouwd. De altijd enthousiaste leerlingen van de transit school zal ik niet gauw vergeten. Ook alle behulpzame mensen van de Christ University hebben bijgedragen aan deze fijne periode. Met in het bijzonder onze begeleider Jino Joy. Verder zijn ook de vriendschappen die ik heb gemaakt met de mensen uit ons appartement altijd lastig om vaarwel te zeggen. Voor sommigen zal dit voor even zijn, voor de Amerikanen zal dit was lastiger zijn.

De afgelopen drie maanden zijn een waanzinnige ervaring geweest en hier heb ik als toekomstig leraar maar vooral ook als persoon veel van kunnen leren. Het omgaan met een andere cultuur, ontmoeten van verschillende mensen en om uit mijn comfortzone in Nederland te stappen heeft mij veel geleerd.

Voor nu is de reis gelukkig nog niet voorbij en is het tijd om nog even vakantie te vieren en te genieten van natuur en cultuur. Momenteel zit de eerste week in Sri Lanka er al weer bijna op om vervolgens nog ruim drie weken door het zuiden van India te reizen met als eindstation Mumbai. Bangalore was mijn eerste echte reis naar het buitenland, maar dit zal ook zeker niet de laatste zijn.

  • 22 Mei 2016 - 14:13

    Kees-Jan:

    Hallo Wouter,
    Je kunt ook echt trots zijn op je werk daar! Ik ben nu al benieuwd naar jullie presentatie in september.
    Veel plezier bij het reizen door het mooie land en tot gauw!
    Kees-Jan

  • 24 Mei 2016 - 09:29

    Jaimy:

    Echt wel! Ik ben erg benieuwd naar jullie materialen. Nemen jullie lekkere Indiase hapjes mee voor tijdens de slotbijeenkomst? Tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bangalore

Wouter

Actief sinds 14 Jan. 2016
Verslag gelezen: 1280
Totaal aantal bezoekers 3302

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 14 Juni 2016

Bangalore

Landen bezocht: