Delhi, Agra en Jaipur - Reisverslag uit Bangalore, India van Wouter Jansen - WaarBenJij.nu Delhi, Agra en Jaipur - Reisverslag uit Bangalore, India van Wouter Jansen - WaarBenJij.nu

Delhi, Agra en Jaipur

Door: Wouter Jansen

Blijf op de hoogte en volg Wouter

21 April 2016 | India, Bangalore

Het is al weer een tijd geleden dat ik mijn laatste blog heb geschreven. De tijd is weer zo snel voorbijgegaan, zonder dat ik er erg in had. In deze tussentijd ben ik op verschillende reizen geweest, een aantal dagen ziek op bed gelegen en heb ik mijn werk voortgezet op de transit school. Momenteel zit ik terug in het vliegtuig van Delhi naar Bangalore, wat nu toch wel weer als naar huis gaan voelt. Even weer wat rust na de hectische weken van reizen, ziek zijn en werken.

Afgelopen maand ben ik ook nog maar even 24 jaar geworden. Het was voor mij de eerste keer dat ik dit in het buitenland zonder mijn familie heb mogen vieren, wat uiteraard wel even wennen was. Gelukkig waren ze mij thuis nog niet vergeten en kreeg ik een leuke videoboodschap opgestuurd met verjaardag wensen! Het deed mij ook erg goed dat zelfs een aantal kinderen van de transit school mijn verjaardag goed onthouden hadden en in de armoede waar in ze eigenlijk leven dan toch een tekening en chocolaatjes voor mij meebrachten. Zo voelde ik mij toch nog jarig. Dezelfde avond hebben we dit met een groep mensen uit het appartement uiteraard nog even klein gevierd met een hapje en een drankje in een van de talloze eet- en drankgelegenheden in Bangalore.

Mijn verblijf de afgelopen week in Delhi, Agra en Jaipur is tot nu toe wel de meest indrukwekkende ervaring geweest. In Delhi zijn we begonnen met een bezoek aan het rode fort. Dit immense gebied vol met mooie gebouwen was wel een aantal fotorolletjes waard. Soms moest je je wel haasten van schaduw naar schaduw vanwege de brandende zon met soms wel temperaturen van tegen de 45 graden. Zo fris dat je je s ’ochtends denkt te voelen, zo uitgeput kom je s ‘avonds weer aan in het hotel. Na een dag Delhi zijn we met de trein verder gereisd naar Agra. Aangezien we er afgelopen week achter kwamen dat de Taj Mahal op vrijdag dicht bleek te zitten hebben we eerst het Agra fort bezocht en een extra dag in Agra eraan moeten plakken. Om de drukte en hitte een beetje voor te zijn, zijn we bij zonsopkomst (6uur) de Taj Mahal naar binnen gegaan. Eenmaal binnen aangekomen heb ik hier toch wel erg van genoten. Dit is bij uitstek het indrukwekkendste gebouw dat ik in mijn leven gezien heb. Ook met het gevoel dat dit waarschijnlijk een once-in-a-lifetime experience zal zijn. Gelukkig heb ik hier ook vele mooie foto’s kunnen schieten om hier nog eens goed van na te kunnen genieten. Diezelfde avond zijn we weer verder getrokken met de trein richting the pink city, genaamd Jaipur. Deze stad staat bekend om zijn vele rozekleurige gebouwen die er te vinden zijn. Ook hier was er weer een fort te bezoeken, maar dit bleek ook weer zeker de moeite waard te zijn. Na een fikse klim tot zeker 500meter hoogte stond er een mooi uitzicht over de stad en omgeving te wachten. De volgende dag in Jaipur stond ook in het teken van het bezoeken en genieten van de verschillende tempels en paleizen om vervolgens weer terug te reizen naar Delhi. Voordat hier s ‘avonds ons vliegtuig terug zou vliegen hebben we via de metro nog een aantal highlights kunnen bezoeken waaronder; de lotus tempel, India gate en humayuns tombe.

Het enige wat ik tot nu toe in mijn verblijf in India mis, afgezien van familie en vrienden, is mijn privacy. Je krijgt soms amper de gelegenheid om rustig even over straat te lopen of van een omgeving of gebouw te genieten. Zeker op de toeristische plekken lijken wij als buitenlanders soms nog een grotere attractie dan het paleis of fort zelf. Mensen willen constant met je praten, dingen van je weten of met je op de foto. Het is dan soms maar de vraag of men oprecht interesse heeft of dat ze iets van je willen.

Met de werkzaamheden op de transit school zijn we nog druk bezig. We hebben ondertussen een aantal wiskunde boeken ontworpen die we komende week bij de kinderen gaan testen. We hopen dat het de leerlingen zal bevallen en zo kunnen we nog eventuele aanpassingen maken voordat we weer vertrekken. Ook kunnen we op deze manier de lerares vertrouw laten voelen met ons gemaakte materiaal. We willen natuurlijk niet dat ze onze boeken volgend jaar alleen op de planken blijven liggen.

Verder zijn we bezig met het maken van een workshop voor de leraren van de verschillende scholen in de slums. We zullen hierbij verschillende tips geven over het houden van orde en informatie geven over verschillende werkvormen die ze kunnen gebruiken. Ook zullen we in begin mei een presentatie geven over Nederland aan de gehele staf van het CSA-office.

Als het goed is kun je met de volgende link een aantal kiekjes bekijken:
https://goo.gl/photos/McF7h7ravm25vMMt5

  • 21 April 2016 - 20:10

    Birgit:

    Mooi verslag wouter.

  • 28 April 2016 - 14:59

    Kees-Jan:

    Hallo Wouter,
    Het is natuurlijk ook wel leuk om zo populair te zijn! :-) Nee, ik begrijp het wel: het is al zo'n drukke omgeving en als je dan nog iedere keer gevraagd wordt. Zijn de mensen die het vragen wel altijd aardig?
    Agra en de Taj Mahal was voor mij een hoogtepunt van al mijn reizen! Ik was bij beide zeer vroeg, bij zonsopgang zodat het niet erg warm of druk was en het licht is dan erg mooi. Goed dat je er geweest bent: dit ga je nooit meer vergeten...
    Groetjes!
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bangalore

Wouter

Actief sinds 14 Jan. 2016
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 3300

Voorgaande reizen:

06 Februari 2016 - 14 Juni 2016

Bangalore

Landen bezocht: